info@hksigorta.com.tr
0(312) 221-0013

Trafik Işıklarının Renkleri Neye Göre Ayarlanmıştır?

Herkes çok iyi bilir ki kırmızı ışık yandığında durulur, sarı ışıkta hazır olunur ve yeşil ışıkta geçilir. Bu trafik kurallarında sürücüler ve yayalar için değişmeyen bir kuraldır. Ancak her ne kadar kural olarak biliniyor olsa da yine de sürücü hatalarına baktığımız zaman bu kurala uymayan binlerce kişinin olduğu görülüyor. Yazımıza genel bir bakış yaparsak amacımız trafik kurallarından bahsetmek değil ancak yine de bu kuralın altını çizerek başlayalım istedik. İsterseniz konu başlığımız olan trafik ışıklarının renkleri neye göre ayarlanmıştır? Bu konu hakkında bilgilendirmemize geçelim.

Demiryolları

Bundan öncelerine yani 1830’lu yıllara kadar gittiğimizde demiryollarında o zaman yeşil ışık ikaz beyaz ışık geç kırmızı ışık ise dur anlamında kullanılıyordu. Ancak o zamanlarda kullanılan beyaz ışık çevrede bulunan diğer ışıklarla karıştırıldığından sorunlar yaşanıyordu. Üstelik trafik ışıklarının teknolojinin de bugünküyle uzaktan yakından alakasının olmadığını düşündüğünüzde beyaz ışıkları geç olarak algılayıp kazaya neden olan çok sayıda sürücü vardı. Bu durum dikkatleri çekince trafik ışıklarının renginin değiştirilmesine karar verildi.

Kırmızı ışığın kan renginde olması aynı zamanda ölümü çağrıştırdığı içinde bir çok toplumda aynı şekilde algılanıyordu ve anlatılmak istenen ise dur kelimesi oluyor. Kırmızının dikkat çekici özelliğinden dolayı ikaz olarak kullanıldı.

Yeşil renk ise insana güven veriyordu bunun içinde geç anlamında kullanılmaya devam edildi. İnsanlar yeşil yandığında kendilerini daha güvende hissedecek ve karşıya geçebileceklerdi. Aynı şekilde sürücüler içinde bu ışıklar aynı amaçla kullanılıyordu. Bu iki renk değiştirilmeden kalınca beyaz ışık için farklı bir arayış meydana geldi ve sonunda sarı ışık üzerinde karar kılındı. 

Otomobiller İçin Trafik Işıkları

Trafik lambalarının tarihine baktığımız zaman ilk olarak 1868 yılında İngiltere Londra’da kullanılmaya başlandı. O zaman lambalar gazla yakılıyordu ve kendi eksenleri etrafında dönüyordu. Bu şekilde 1 yıl boyunca kullandıktan sonra patlamaya başlayıp bir polis memuruna zarar verince bu lambaların kaldırılmasına karar verildi. Zaman içerisinde otomobiller sokaklarda çoğalmaya başlayınca ışıklara olan ihtiyaçta yeniden gün yüzüne çıkmaya başladı. Demiryollarında o zaman kullanılan sistem dikkatlerin bu yöne doğru dönmesine neden oldu ve karayolunda da bu sistemin kullanılması tercih edildi.