info@hksigorta.com.tr
0(312) 221-0013

Trafik Işıklarının Renkleri Neye Göre Ayarlanmıştır?

Herkes çok iyi bilir ki kırmızı ışık yandığında durulur, sarı ışıkta hazır olunur ve yeÅŸil ışıkta geçilir. Bu trafik kurallarında sürücüler ve yayalar için deÄŸiÅŸmeyen bir kuraldır. Ancak her ne kadar kural olarak biliniyor olsa da yine de sürücü hatalarına baktığımız zaman bu kurala uymayan binlerce kiÅŸinin olduÄŸu görülüyor. Yazımıza genel bir bakış yaparsak amacımız trafik kurallarından bahsetmek deÄŸil ancak yine de bu kuralın altını çizerek baÅŸlayalım istedik. Ä°sterseniz konu baÅŸlığımız olan trafik ışıklarının renkleri neye göre ayarlanmıştır? Bu konu hakkında bilgilendirmemize geçelim.

Demiryolları

Bundan öncelerine yani 1830’lu yıllara kadar gittiÄŸimizde demiryollarında o zaman yeÅŸil ışık ikaz beyaz ışık geç kırmızı ışık ise dur anlamında kullanılıyordu. Ancak o zamanlarda kullanılan beyaz ışık çevrede bulunan diÄŸer ışıklarla karıştırıldığından sorunlar yaÅŸanıyordu. Üstelik trafik ışıklarının teknolojinin de bugünküyle uzaktan yakından alakasının olmadığını düÅŸündüÄŸünüzde beyaz ışıkları geç olarak algılayıp kazaya neden olan çok sayıda sürücü vardı. Bu durum dikkatleri çekince trafik ışıklarının renginin deÄŸiÅŸtirilmesine karar verildi.

Kırmızı ışığın kan renginde olması aynı zamanda ölümü çaÄŸrıştırdığı içinde bir çok toplumda aynı ÅŸekilde algılanıyordu ve anlatılmak istenen ise dur kelimesi oluyor. Kırmızının dikkat çekici özelliÄŸinden dolayı ikaz olarak kullanıldı.

YeÅŸil renk ise insana güven veriyordu bunun içinde geç anlamında kullanılmaya devam edildi. Ä°nsanlar yeÅŸil yandığında kendilerini daha güvende hissedecek ve karşıya geçebileceklerdi. Aynı ÅŸekilde sürücüler içinde bu ışıklar aynı amaçla kullanılıyordu. Bu iki renk deÄŸiÅŸtirilmeden kalınca beyaz ışık için farklı bir arayış meydana geldi ve sonunda sarı ışık üzerinde karar kılındı. 

Otomobiller Ä°çin Trafik Işıkları

Trafik lambalarının tarihine baktığımız zaman ilk olarak 1868 yılında Ä°ngiltere Londra’da kullanılmaya baÅŸlandı. O zaman lambalar gazla yakılıyordu ve kendi eksenleri etrafında dönüyordu. Bu ÅŸekilde 1 yıl boyunca kullandıktan sonra patlamaya baÅŸlayıp bir polis memuruna zarar verince bu lambaların kaldırılmasına karar verildi. Zaman içerisinde otomobiller sokaklarda çoÄŸalmaya baÅŸlayınca ışıklara olan ihtiyaçta yeniden gün yüzüne çıkmaya baÅŸladı. Demiryollarında o zaman kullanılan sistem dikkatlerin bu yöne doÄŸru dönmesine neden oldu ve karayolunda da bu sistemin kullanılması tercih edildi.